lørdag 12. november 2016

Norsktalende mor i den samiske skolen

Her er en artikkel  som jeg har skrevet om hvordan det var å være norsktalende mor i den samiske skolen.

 Når jeg leste den i dag husker jeg hvor forsiktig jeg var når jeg skrev den.
 Det var så mye motstand mot det samiske og jeg ønsket ikke å gi "kjøtt på beina" til de som var imot det samiske.  Jeg som norsktalende kom inn i den samiske skolen på en tid da den enda var ny og holdt på å finne sin plass. Når jeg ser tilbake,  var det helt sikkert en utfordring både for skolens ansatte / foreldre å   skulle vende seg til at samisk var møtespråket demmes.

Opp igjenom alle år har jeg vært på masse møter der samisk har vært et naturlig møtespråk.  Så lenge man er 1- 2 personer som ikke kan samisk så klarer man å holde på  det samiske språket. Straks det blir flere så er det det norske språket som overtar, helt ubevist (jeg kaller det fornorsknings spøkelse). 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar